Työtä kulttuuria ja monikielisyyttä arvostavan koulujärjestelmän puolesta

“Synnyin todella köyhään maanviljelijäkylään Nepalin syrjäisille vuoristoseuduille. Kylän asukkaan olivat vuosisatoja sorrettua tamang-alkuperäiskansaa.”

Miksi Tamang-yhteisön lapset eivät käy koulua?

Nuorena koulupoikana en voinut ymmärtää, miksi yhteisön jäsenet olivat haluttomia lähettämään lapsiaan kouluun. Luulin, että syynä olivat köyhyys ja koulujen heikko infrastruktuuri. Yliopisto-opintojeni jälkeen päätin palata takaisin yhteisööni. Palasin kotikylääni vuonna 2001 ja aloitin työt opettajana. Vuonna 2003 perustin hyväntekeväisyysjärjestön nimeltä Helping Society Nepal. Halusin, että tamang-lapsilla olisi hyvät kouluolosuhteet ja opiskelutilat. Halusin että sekä yhteisön lapsilla että aikuisilla olisi mahdollisuus oppia ja päästä pois köyhyyden kierteestä.

Vuosien kuluessa näin paljon hyvää kehitystä. Kouluissa oli opetusta aina ylemmille tasoille asti. Peruskoulu oli ilmaista. Kouluolosuhteet ja infrastruktuuri olivat laadukkaita. Mutta tästäkin huolimatta tamang-yhteisö tuntui suhtautuvan välinpitämättömästi koulunkäyntiin. Olin ollut väärässä. Köyhyys ja koulujen infrastruktuuri eivät olleet syynä alhaisiin koulunkäyntilukuihin.

Sisällissodan päätyttyä vuonna 2006 Nepalissa alkoi rauhanprosessi. Rauhan saavuttua alkoi melko pian myös perustuslain uudistaminen. Osallistuin uuden perustuslain laatimiseen liittyviin keskusteluihin kansalaisyhteiskunnan mukana. Tuona aikana törmäsin myös alkuperäiskansojen oikeuksia koskevaan kansainväliseen keskusteluun.

”Oli kuin lamppu olisi syttynyt. Ymmärsin yhtäkkiä kristallinkirkkaasti syyt siihen, miksi tamangit eivät lähettäneet lapsiaan kouluun ja miksi yhteisö oli jäänyt opetuksesta jälkeen.”

Tamangit eivät kokeneet koulujärjestelmää omakseen. Opetus sisältöineen ei ottanut huomioon tamang-kieltä ja -kulttuuria. Taman-kieltä ei käytetty opetuksessa. Sen sijaan koulujen opetus sai tamang-lapset unohtamaan kulttuuriset juurensa ja kulttuuriaan kohtaan tuntemansa ylpeyden. Tamang-kielen puhuminen oli jopa kiellettyä koulussa, rangaistuksen uhalla. Tämän vuoksi monet tamang-lapset jättäytyivät pois koulusta. Koulujärjestelmä syrji tamangeja.

Työ kulttuurisensitiivisen opetuksen edistämiseksi on tuottanut tuloksia

Extracurricular activities in Mahankal School

Vuoden 2014 alussa KIOS alkoi tukea Childspace-järjestöni työtä kulttuurisensitiivisen opetuksen edistämiseksi. Teimme työtä monella taholla päämäärämme saavuttamiseksi. Teimme mediakampanjoita tietoisuuden kasvattamiseksi, olimme yhteydessä hallitukseen ja opetusviranomaisiin ja teimme yhteistyötä koulujen kanssa. Halusimme että opettajille olisi myös tarjolla hyvää koulutusta ja materiaaleja. Kaikella tällä työllä saavutimme hyviä tuloksia. Tamang-lapset pysyivät koulussa pidempään ja oppivat paremmin kuin koskaan ennen.

 

 

Childspace on KIOSin tuella sittemmin toteuttanut jo toisen hankkeen. Sillä on vahvistettu työn tuloksia ja muutettu tuhansien lasten elämä.Koulupudokkaiden määrä on hiljalleen vähentynyt.

Tamang-nuorten lähtökohdat elämään ovat yhä haasteelliset, koska he kokevat paljon taloudellisia paineita. Tamang-yhteisö on vieläkin köyhää ja melko kouluttamatonta. Tamangien täytyy tuntea koulujärjestelmä omakseen. Myös monien muiden asioiden on muututtava, jotta todellista kehitystä voi tapahtua.

”Mutta kaiken kaikkiaan olen hyvin toiveikas tulevaisuuden suhteen. Uusi perustuslaki tarjoa oikeudelliset ja poliittiset puitteet aidosti monikielisen ja kulttuurisensitiivisen oppimisympäristön luomiseen. Uskon, että pystymme vastaamaan tamang-yhteisön tarpeisiin.”

Childspace Foundation Nepal

Childspace Foundation Nepal on tamang kielivähemmistöön ja alkuperäiskansaan kuuluvien demokratia- ja ihmisoikeusaktivistien vuonna 2003 perustama järjestö. Järjestö rekisteröitiin aluksi Helping Society Nepal -nimellä vuonna 2003 ja Childspace Foundation Nepal nimi otettiin käyttöön vuonna 2011. Järjestön toiminta keskittyy erityisesti tamangin kielisen vähemmistön aseman ja oikeuksien parantamiseen sekä yleisemmin alkuperäiskansojen ja etnisten vähemmistöjen oikeuksien edistämiseen. Järjestön tavoitteena on parantaa etenkin lasten ja heikossa asemassa olevien yhteisöjen elinolosuhteita ja puolustaa heidän ihmisoikeuksiaan. KIOS on tukenut järjestön työtä vuodesta 2014 lähtien. Tuella on edistetty Tamang alkuperäiskansaan kuuluvien lasten kieli- ja kulttuurioikeuksien toteutumista.

Lisätietoja:

Tasi Lama Tamang, Chairperson, Childspace Foundation Nepal

Puhelin: 00977 1 4437480 / 00977 9808266459

S-posti: tlama772001@gmail.com

Verkkosivu: www.childspacefoundation.org

Teksti ja kuvat: Childspace Foundation Nepal

Artikkeli on itsenäinen kirjoitus eikä välttämättä vastaa KIOSin näkemyksiä.

Artikkeli on osa kirjoitusten sarjaa, vieraskynä KIOSin Etelän kumppaneilta, KIOSin 20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.